Zdenka Badovinac: "Skrajni čas, da grem."
Zdenka Badovinac je ena od mednarodno najvplivnejših osebnosti, kar jih premore slovenska kultura. Vse ključne ljudi iz sveta sodobne umetnosti pozna osebno, govorijo isti jezik, z leti so postali prijatelji. Moderno galerijo, našo osrednjo institucijo za sodobno umetnost, je vodila skoraj tri desetletja – vse do decembra 2020, ko je po dolgotrajnih kolobocijah, ki so vključevale tudi pravno zelo vprašljiva sredstva, morala položaj zapustiti. Direktor Moderne galerije je danes Aleš Vaupotič. 64-letna Metličanka je ostala v hiši in zadnje leto opravljala delo kustosinje, pred nekaj dnevi pa je bila imenovana za direktorico Muzeja sodobne umetnosti v Zagrebu.
V obširnem intervjuju za Mladino je spregovorila tudi o tem ali se ji zdi, da je iz te zgodbe izšla vsaj kot moralna zmagovalka. »Zmagovalka je kar težka beseda. Sama sebi sem obljubila, da pri kandidiranju za zagrebški muzej to ne bo moj motiv. Raje sem se vprašala, kje lahko nadaljujem svoje delo, takšno, kot sem ga navajena in sem si ga že pred veliko leti zastavila. Potem ko to v Ljubljani ni bilo več mogoče in se je priložnost ponudila v Zagrebu, so me prijatelji od tam začeli nagovarjati, naj oddam kandidaturo. Situacija je bila namreč ravno obratna – tukaj me niso želeli, tam pa os iskali nekoga, ki bi bil drugačen od dosedanje dolgoletne direktorice in bi stvari korenito spremenil,« je povedala.
Presenečena je bila zlasti nad tem, kako zelo so se razveselili njenega prihoda. Pa ne le na Hrvaškem, tudi iz mednarodnega sveta prejema ogromno pozitivnih komentarjev in čestitk. Tudi od tako uglednih akterjev v svetu umetnosti, kot sta denimo umetnica Marina Abramović ali umetniški direktor londonske Serpentine Gallery Hans Ulrich Obrist. O njenem imenovanju je poročala celo spletna stran Artforuma, najvplivnejša revija s področja kulture.
Sama nikoli ni skrivala, da je do sedanje politične garniture zelo kritična, a pravi, da je imela kot direktorica Moderne galerije vseeno težave z vsemi ministri ne glede na barvo in stranko. »Cenim, ko ministri ne govorijo samo s pozicije moči in niso samo cinični, kot se dogaja zdaj, ampak pridejo na teren in se pogovarjajo z ljudmi.«
Ob odhodu na novo delovno mesto v Zagreb priznava, da bi raje ostala tukaj. »Veliko lažje bi mi bilo. Ampak dobro, mene to delo veseli, zato se mi tudi ni težko na stara leta preseliti v drugo državo. Najraje delam z muzeji, z institucijami, vedno sem jih obravnavala kot celoto, ki jo je potrebno kurirati. O tem sem veliko pisala in predavala po vsem svetu.«
Na vprašanje ali so ji kot izkušeni kulturni menežerki kdaj ponudili mesto ministrice za kulturo, je odgovorila, da »ne tako eksplicitno«, če bi to mesto v prihodnosti kdaj sprejela, pa bi bilo »odvisno, kdo bi ga ponudil«.
Sedaj jo po njenih besedah čaka veliko dela v Zagrebu, kjer so pričakovanja zelo visoka, razmere za delo pa niso idealne. Del njenega programa je tudi regijska povezanost, zato želi ohraniti stik z Ljubljano. Tudi s kustosi Moderne galerije, s katerimi je pri različnih projektih sodelovala vrsto let in jih bo zdaj resnično pogrešala, saj gre za vrhunske strokovnjake. »Sicer sem pa ta teden na letnem ocenjevanju od direktorja dobila cvek, tako da verjetno niti ne ustrezam več standardom. Skrajni čas, da grem,« je v smehu zaključila pogovor za tednik Mladina.